Digitale værktøjer til iværksættere, vidensarbejdere og andre nørder

to. d. 10. september 2020

Under denne overskrift holdt jeg oplæg til Transistors*) såkaldte Pecha Kucha-arrangement**) i går aftes i Gl. Rye. 

Det er værktøjer, der hjælper mig med at få orden og overblik over min daglig- og arbejdsdag, så jeg kan frigøre energi til at fokusere på at være kreativ og være koncentreret om det, jeg allerhelst vil (og skal) lave. 

Værktøjerne er: ClickUp (projekt- og opgavestyring). Miro (whiteboard). Zapier, IFTTT og Integromat (integrations- og automatiseringsværktøjer).

Opgavestyring - ClickUp

Nogle mennesker bruger e-mail-indbakken, Post-IT´s eller deres kalender til at holde styr på de opgaver, de har.

Jeg har altid søgt efter værktøjer, der (modsat de nævnte) er lavet til at holde styr på opgaver. Og som er lavet til, at flere mennesker kan arbejde sammen om de samme opgaver.

Min favorit er ClickUp, fordi det er brugervenligt og lækkert i sit design. Og det er gratis, så længe, man ikke skal bruge de mest avancerede funktioner. 

ClickUp - liste af opgaver Et projekt, jeg har i min ClickUp. Hver linje er en opgave, der er en del af projektet.

Tavle/whiteboard - Miro

De fleste kender den gammeldags tavle fra skolen. Der er god plads at brede sig på og en masse frihed til at tegne, skrive, male eller hvad man nu har brug for til at udtrykke sig med. 

Tavlen findes også online med de fordele, det giver: Bl.a. at flere kan sidde forskellige steder i Verden og skrive på den samtidig.

Miro er godt et eksempel på sådan en tavle. Også den er gratis, så længe man ikke skal bruge den i avancerede sammenhænge.

Miro - animation af to brugere, der arbejder sammen

Integration af værktøjer (Zapier, IFTTT og Integromat)

Disse værktøjer forbinder forskellige tjenester og kan derved gøre det trivielle arbejde for én. Opgaver, som man let kan glemme, eller man let kan lave fejl i. 

Jeg giver nogle få eksempler herunder, men der er masser af andre foruddefinerede "auto-opgaver", man kan bruge vælge. Og man kan endda lave sine egne.

Zapier

Selv bruger jeg bl.a. Zapier til at holde øje med et Google Regneark. Når der kommer en ny linje i arket (det kommer der, når en bruger udfylder en Google Formular, jeg har lavet), sørger Zapier for at sende mig en mail om, at nu er der udfyldt en formular.

Jeg bruger det også til min Google Kalender: Når jeg lægger et kundemøde i min kalender, opretter Zapier automatisk en forberedelses-opgave i ClickUp (opgavesystemet ovenfor).

IFTTT og Integromat

IFTTT og Integromat kan de samme slags ting (det er lidt forskelligt, hvilket system, der er bedst i forskellige situationer). Fx kan man:

  • Få sin ringeklokke (hvis den er af typen ring) til at skrue ned for sit Sonos lydanlæg, når nogen ringer på.
  • Få lagt en kopi af de billeder, man poster på Instagram, op i et Facebook album.
  • Få oprettet et opslag på LinkedIn, når man har udsendt et nyhedsbrev med MailChimp.

 

Mit oplæg fra i aftes kan du også hente i en PDF-version (1,3 MB)

 

*) Transistor er det netværk, arbejdsfællesskab, projekthus med meget mere, jeg er i til daglig.

**) Pecha Kucha en en form for foredrags-/oplægs-koncept, hvor hver taler har 20 slides, som skifter automatisk hvert 20. sekund. Se også en.wikipedia.org/wiki/PechaKucha