Dit site må ikke være langsomt. Google hader det.

ma. d. 7. september 2020

Har din virksomhed et site, som Google kategoriserer som langsomt, koster det på placeringen på Google. Læs her hvorfor, og hvad du selv kan gøre ved det.

Google *) hader langsomme sites af en god grund: Søgemaskiner lever af at finde det indhold frem, som brugerne bedst kan bruge og får den bedste oplevelse ud af.

Max 2 sek., men Google anbefaler 0,5 sek. Og derfor er det så vigtigt

I 2020 har folk ikke tålmodighed til at vente på sider, der tager fem sekunder om at blive indlæst. Allerede i 2010**) regnedes af mange to sekunder for at være den maksimalt acceptable indlæsningstid for webshops, og samtidig anbefalede Google max 0,5 sekunder (kilde: Google Webmaster Central Blog)

En anden måde at beskrive vigtigheden af hastighed er betydningen for salg: Amazon har fundet ud af, at for hvert sekunds ekstra svartid falder salget med 7% og Walmart, at det drejer sig om 10%.

Med fem-seks sekunders indlæsningstid kan man m.a.o. risikere at gå glip af op mod halvdelen af det salg eller de leads, man kunne have opnået.

Lav hastighed på dit website fører altså til dårligere placering på Google og tabte kundemuligheder, fordi websitet opfattes som utidssvarende.

Hvordan ved jeg, om mit website er langsomt?

Det er ret enkelt; du kan teste det på Google PageSpeed Insights:

Google PageSpeed Insights startside

Husk at teste min. to-tre forskellige sider for at få et nuanceret billede. Det er ikke nok, at din forside er hurtig, hvis alle andre sider er langsomme. Google og kunderne er interesserede i alle sider på websitet.

Testen giver et tal fra 0-100, og det gælder om at få et grønt resultat; dvs. en score imellem 90-100:

Google PageSpeed Insights score

Det kan du selv gøre

Ofte er størrelsen på billederne på websitet en del af problemet: De er for store.

Det er ikke deres højde eller bredde, men deres kvalitet, der ofte er for høj. Når et billede kommer fra et kamera, er det langt mere detaljeret helt ned til de små pixels, end hvad der kan ses på en computer- eller telefonskærm.

Inden du uploader dine billeder til hjemmesiden, bør du derfor komprimere dem: Komprimering er en proces, hvor unødvendige data fjernes fra billedet. Det kan ikke ses på hjemmesiden, at billedet er komprimeret, men det fylder efter komprimeringen måske kun 20% af dets oprindelige filstørrelse.

Og det kan både Google og dine kunder godt lide, for billeder udgør typisk 80-90% af datamængden, som en hjemmeside belaster din internetforbindelse med. Sparer du 80% på billederne, gør du m.a.o. hjemmesiden op til 75% hurtigere.

Et rigtigt godt og nemt værktøj til at komprimere billeder er tinypng.com, hvor du kan komprimere dem direkte fra en browser. Det er gratis (for billeder op til max 5 MB) og kræver ingen installation af programmer.

Andre problemer end størrelsen på billeder

Testen kan også afsløre andre problemer end størrelsen på billederne. Nogle kan du selv gøre noget ved, mens andre problemer kræver, at du tager fat i den, der har udviklet jeres website.

Er du i tvivl om, hvad en test fortæller om dit website, så tag gerne fat i mig for en snak.

 

*) Og alle andre søgemaskiner.
**) Det er ikke rigtigt nyere kilder, der forholder sig til konkrete tal for hastighed. Jeg tror, at grunden er, at det ikke handler så meget om konkret grænser længere, men blot om at fjerne så meget af indlæsningstiden som muligt.

Gammeldags ur